در سمینار تازه های درمان اعتیاد مطرح شد؛ ایجاد بازار سیاه متادون در کشور

رییس هیات مدیره کانون مراکز درمان سوءمصرف درمان موادمخدر، گفت: عمده فعالیت ما در مراکز درمان سوءمصرف مواد، درمان نگهدارنده است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، علی غلامی، روز چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ در حاشیه دومین سمینار ملی تازه های درمان اعتیاد و چالش های آن در ایران که در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار گردید، گفت: مراکز درمان اعتیاد سالی ۳ هزار میلیارد تومان با فروش داروهای ترک اعتیاد به وزارت بهداشت سود می رسانند. وی با اشاره به فعالیت ۹ هزار مرکز درمان سوءمصرف موادمخدر در کشور، اضافه کرد: تولیت این مراکز با وزارت بهداشت بوده و با کمپ های ترک اعتیاد که توسط بهزیستی مجوز می گیرند، متفاوت می باشد. غلامی اشاره کرد: درمان متادون به سبب القائات ناصحیح برجسته شده و ۶۰ میلیون دُز اکسیکودون (دارویی است که برای درمان درد استفاده می شود و ماده آن مشابه هروئین است) در کشور مصرف می شود که لطمه زا است در صورتیکه باید توسط وزارت بهداشت عرضه این دارو کنترل شود. وی اشاره کرد: تولید مصرف ماده اولیه متادون برای تامین نیازهای مراکز ۲۶ تُن است در صورتیکه بالای ۴۰ تُن در کشور است و مجوز صادرات این دارو به افغانستان و پاکستان داده شده ولی در بازار سیاه عرضه می شود و بیماران ما رغبت ندارند به مراکز درمان سوءمصرف مواد مراجعه نمایند. غلامی با اعلان اینکه یک بیمار معتاد ۱۰ نفر را نیز به سمت مصرف موادمخدر سوق می دهد، اظهار داشت: بیمارانی که از مصرف موادمخدر پرخطر به سمت مصرف مواد کم خطر تشویق داده می شود، از درمان نگهدارنده برخوردار می باشند و متادون مصرف می کنند، برای اینکه با این دارو ۷۰ درصد عملکرد خودرا به دست می آورند و به جامعه بر می گردند. وی اشاره کرد: عمده فعالیت ما در مراکز درمان سوءمصرف مواد، درمان نگهدارنده بوده ولی تولید ماده اولیه دارویی متادون بالاتر از نیاز مراکز درمان سوءمصرف مواد است. در ادامه، رضا مکری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با هشدار نسبت به افزایش مصرف حشیش و ماری جوانا در کشور، اظهار داشت: زمانی افراد مواد محرک برای سرخوشی، بی خوابی به ویژه در زمان امتحانات و…، مصرف می کردند ولی حالا حشیش و ماری جوانا جایگزین این مواد به ویژه در قشر جوان کشور شده است. آرمین محمدی عضو هیأت کانون کشوری درمان اعتیاد نیز اظهار داشت: گل در بین جوانان بسیار خوشنام شده و به باور غلط در میان نوجوانان و جوانان این ماده مخدر به عنوان محرک بی عارضه رواج پیدا می کند. وی اشاره کرد: امروزه حشیش، ماری جوانا و گُل با ترکیبات سیگار مخلوط و مصرف می شوند، در صورتیکه سلامت جسمی و روانی نوجوانان و جوانان را به خطر می اندازد و باید اطلاع رسانی و آموزش های لازم در این جمعیت و آگاهی رسانی به خانواده ها صورت گیرد. محمدی اشاره کرد: آموزش نخستین قدم برای پیش گیری از اعتیاد به مصرف مواد مخدر است باید آموزش وپرورش اجازه اطلاع رسانی و آموزش را در مدارس میان دانش آموزان در مورد خطرات و پیش گیری از اعتیاد بدهد.

به گفته ی ایشان، وزارت بهداشت باید پروتکلهای درمانی اعتیاد را ویرایش و به روز رسانی کند برای اینکه شیوه های آن برای ۱۰ سال پیش است. محمدی افزود: پروتکلهای درمانی اعتیاد ما وارداتی است و بومی سازی نشده است ضروریست این شیوه ها برمبنای پراکندگی جغرافیایی، فرهنگ استانها و…، اجرائی شود.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.