برنامه ملی سلامت خانواده زیر ذره بین کارشناسان، ۳ چالش های یک انتخاب مردم هنوز با پزشک خانواده کنار نیامده اند

طب اصیل: اجرای برنامه ملی سلامت خانواده و نظام ارجاع، که جایگزین برنامه پزشکی خانواده شده است، با انتقادات کارشناسان حوزه سلامت روبه رو شده و نقدهایی نسبت به این برنامه مطرح است.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، از اردیبهشت ۱۴۰۲ با اجرا در ۵۹ شهر کشور آغاز شد و در ادامه بر تعداد شهرهای تحت پوشش این برنامه اضافه گردید. اما، سیاست های در پیش گرفته شده از طرف وزارت بهداشت در راه اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، با انتقاد برخی کارشناسان حوزه سلامت روبه رو شده است. آرش انیسیان مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: در هر برنامه ای سه عنصر در پیشبرد برنامه، فرآیندها و نتیجه مؤثرند؛ یکی سیاستگذار، دیگری ارائه دهنده خدمت و دیگری هم گیرندگان خدمت. در طرح سلامت خانواده، مردم و گیرندگان خدمت، مغفول واقع شده اند و هیچ کس از آنها نپرسیده که شما چه نیازی دارید و چه خواسته ای دارید. آیا در فارس و مازندران که ۱۰ سال از اجرای پزشکی خانواده می گذرد، یک مستند از رضایتمندی و خواسته های مردم داریم. وی با اعلان اینکه از ۲۰ سال پیش تا کنون، دولت های مختلف مدعی اجرای برنامه پزشکی خانواده بوده اند، اضافه کرد: نمی توانیم بگوییم هیچ دولتی نمی دانسته چگونه باید این برنامه را اجرا نماید و اگر به این شکل است باید باردیگر برنامه طراحی شود. رضایتمندی مردم در دو استان فارس و مازندران چقدر است، وزارت بهداشت یا یک مرکز تحقیقاتی مستقل، مستندی دراین زمینه ارائه کند که نسخه های ۰۱ و ۰۲ پزشکی خانواده شهری که پیاده شده، چه میزان رضایتمندی مردم و ارتقای سلامت را به دنبال داشته است. مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی اشاره کرد: آن چه ما از اجرای پزشکی خانواده می بینیم که شاید اشتباه هم باشد اما نارضایتی مردم و ارائه دهندگان خدمت و بعضاً سرگردانی بیماران در سطح ۲ و ۳ خدمات بوده است. اگر در سطح یک خدمات، پزشکی خانواده به خوبی اجرا می شود اما سطح ۲ با ۱ و سطح ۳ با ۲ به خوبی هماهنگ نیستند، چالش به وجود می آورد. انیسیان اظهار داشت: ساختار سیستم سلامت ما سطح بندی نبوده و با شکل فی فور سرویس اداره می شده که مردم عادت کرده اند حتی برای ساده ترین بیماریها به پزشک متخصص مراجعه کنند. وقتی حق انتخاب را از مردم بگیرید، بطور قطع واکنش نشان خواهند داد؛ مگر این که از قبل، فرهنگسازی، سیاست گذاری و اجرای مرحله ای اتفاق بیافتد و پوشش بیمه سطح دو و سه منوط به نظام ارجاع شود. مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی با اعلان اینکه در کشورهایی که دهه ها از اجرای پزشکی خانواده می گذرد هنوز هم نارضایتی مردم وجود دارد، اظهار داشت: در کشور ما که می خواهید تغییری را در انتخاب مردم در دریافت خدمت ایجاد کنید، چالش هایی را به همراه دارد. در آن کشورها می توانید از صف ارجاع و پزشکی خانواده خارج شوید و در بخش خصوصی خدمت بگیرید اما بیمه های پایه، پوشش خدمات را نمی دهند.

منبع: