وزیر بهداشت؛ خیلی از بیماریهای مردم سوغات غرب است
به گزارش طب اصیل، وزیر بهداشت، با تکیه بر هم افزایی برای توسعه سلامت مدارس و ارتقای سواد سلامت دانش آموزان، اظهار داشت: برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی، یک پرونده سلامت داشته باشد
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، بهرام عین اللهی، در نشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش وپرورش در ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت: وزارت بهداشت و وزارت آموزش وپرورش می توانند هم افزایی داشته باشند و امکانات سیستم سلامت برای ارتقای سلامت دانش آموزان در خدمت آموزش وپرورش است. وی با تأکید بر ارتقای دانش و مهارت مراقبان سلامت مدارس با اجرای برنامه های توانمندسازی و بازآموزی، گفت: علاوه بر مراقبان سلامت، معلمان نیز باید در این خصوص همراه شوند؛ برای اینکه معلم، الگوی دانش آموز است و علاوه بر آموزش مستقیم، رفتار او بطور غیرمستقیم الگوی دانش آموز قرار می گیرد. وزیر بهداشت ضمن استقبال از پیشنهاد وزیر آموزش وپرورش برای ادامه جلسات مسئولان وزارتخانه های بهداشت و آموزش وپرورش بر تشکیل کارگروه های تخصصی مشترک بین دو وزارتخانه اصرار کرد و گفت: این کارگروه ها پیشنهادهای لازم برای همکاری ها را بررسی نموده و برای تصویب به جلسات مشترک ارائه خواهند کرد. عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش، آموزش وپرورش را از پایه ها و ارکان جامعه سازی دانست و اظهار داشت: آموزش و پرورش، دانش آموز را برمبنای نیازهای جامعه آموزش می دهد که یکی از مهم ترین این نیازها، ارتقای آگاهی های حوزه سلامت است. اگر نسل آینده کشور در مورد سلامت آگاهی کافی پیدا کند، خیلی از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد. وی گفت: خیلی از بیماریها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و طیف بیماریها نیز تنها جسمی نیست؛ بلکه خیلی از مشکلات رفتاری ریشه در خردسالی دارد که نقش آموزش وپرورش در پیش گیری از آنها بسیار اهمیت دارد. وزیر بهداشت با اعلان اینکه از مهم ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت در حوزه سلامت است، اشاره کرد: حوزه سلامت ایران از مترقی ترین نظام های سلامت منطقه و جهان است؛ بطوریکه کشورمان امروز در تمامی نیازهای آموزش پزشکی، در تمام رشته ها و تمام مقاطع خودکفاست. وی افزود: اکنون نیروی انسانی توانمند از بزرگترین سرمایه های سیستم سلامت است که می تواند در خدمت جامعه خصوصاً دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور باشد. در عرصه پژوهش ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که برای توسعه سلامت دانش آموزان، آمادگی همکاری در موضوعات مورد نیاز با وزارت آموزش وپرورش را دارند. وزیر بهداشت با اشاره به وجود ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیأت علمی و ۲۷۰ دانشجوی علوم پزشکی، اظهار داشت: این ظرفیت بزرگ می تواند نیازهای جامعه در عرصه سلامت همچون نیازهای آموزش وپرورش را پاسخگویی کند. عین اللهی با بیان این که از برنامه های وزارت بهداشت تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی با کد ملی است، گفت: هر ایرانی باید یک پرونده سلامت داشته باشد که برنامه ها، بودجه ها و نرم افزارهای این برنامه بصورت جامع دیده شده است. وی با اعلان اینکه ارتقای سلامت جامعه در گرو توجه به سلامت خانواده ها است، اظهار داشت: طرح سلامت خانواده را در ۵۹ شهرستان شروع کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته و استقبال خوبی از آن انجام شده است. وی با اشاره به اینکه ریشه اصلی سلامت در خانواده است، اظهار داشت: در طرح سلامت خانواده، همه ارکان سلامتی افراد جامعه شامل سلامت دانش آموزان و مدارس مورد توجه قرار می گیرد. وزیر بهداشت گفت: لازمه هم افزایی مطلوب بین دو وزارتخانه، دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه های سلامت است، چونکه نظام طراحی شده ما در عرصه سلامت خانواده، جامع است و شبکه مراقبت بهداشتی ایران از افتخارات کشور و جهان به شمار می آید. وی افزود: هر خدمتی در عرصه سلامت باید در این شبکه مدیریت شود و آموزش وپرورش می تواند دراین زمینه کمک های بسیاری به سیستم سلامت داشته باشد؛ همچنان که وزارت بهداشت قادر می باشد نیازهای آموزش وپرورش را با نظام شبکه، خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت برطرف کند. وزیر بهداشت اشاره کرد: واکسیناسیون در مدارس به عنوان یک کار پایه در حوزه های مختلف باید ادامه داشته باشد؛ چونکه واکسن زدن یک موضوع فردی نیست، بلکه آثار اجتماعی دارد و اگر کسی واکسن نزند، بقیه را درگیر بیماری خواهدنمود. وی اشاره کرد: در عرصه سبک زندگی و ساماندهی بوفه های تغذیه مدارس نیز ضروریست همکاریهای مشترکی بین دو وزارتخانه صورت گیرد. وی ادامه داد: خیلی از بیماریهای افراد از تغذیه ناسالم با فست فودها است که سوغات غرب است و همین طور غذاهای پرکالری، پرنمک و چرب نشأت می گیرد و معلمان در ترویج تغذیه و سبک زندگی سالم نقش مهمی به عهده دارند. وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای دوران پساکرونا، گفت: همه در کرونا لطمه دیدند، ولی آموزش وپرورش لطمه بیشتری خورد؛ برای اینکه دانش آموزان مجبور شدند بجای مدرسه در خانه درس بخوانند. وی ادامه داد: خودمراقبتی از فاکتورهای اصلی سلامت بوده و لازم است به دانش آموزان و خانواده آنان خودمراقبتی را آموزش دهیم. وزیر آموزش وپرورش نیز در این جلسه ضمن افتخار آمیز خواندن دستاوردهای نظام سلامت، بر هم افزایی دو وزارتخانه بهداشت و آموزش وپرورش اصرار کرد و اظهار داشت: خوشبختانه سه تفاهم نامه در عرصه های مختلف امروز به امضا رسید و قرار شد طی جلسات آتی، روند پیشرفت در اجرای آنها مورد بررسی قرار گرفته و کارگروه های تخصصی تحقق بندهای مختلف این تفاهم نامه ها را رصد کنند. در آخر این جلسه سه تفاهم نامه همکاری بین دو وزارتخانه بهداشت و آموزش وپرورش به امضا رسید.