تماشای صفحه نمایش، رشد زبان کودکان نوپا را مختل می کند
به گزارش طب اصیل، یافته های محققان نشان داده است استفاده کودکان نوپا از وسایل دارای صفحه نمایش، رشد زبان آنها را مختل می کند.
به گزارش گروه علمی ایرنا، وبگاه ارث در گزارشی آورده است: مدت زمان استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش (Screen time)، امروزه به بخش اجتناب ناپذیر دوران کودکی تبدیل گشته است؛ چونکه تلویزیون، تبلت و گوشیهای هوشمند حتی توجه کم سن وسال ترین ها را هم به خود جلب می کند.
همه اوقات زندگی کودکان نوپا مملو از کشف، رشد و یادگیری است؛ اما این مورد که دستگاههای دیجیتال روزبه روز در زندگی روزمره جای بیشتری باز می کنند، نگرانی هایی در رابطه با تاثیر احتمالی آنها بر رشد اولیه کودک بوجود می آورد.
یک گروه پژوهشی بین المللی متشکل از دانشمندان بیشتر از ۲۰ کشور جهان تلاش کردند پاسخی برای این سؤال بیابند که «آیا صرف زمان زیاد برای تماشای وسایل دیجیتال دارای صفحه نمایش امکان دارد رشد زبانی کودکان نوپا را مختل کند؟». یافته های آنها نشان داده است پاسخ، احتمالا مثبت است.
روند پژوهش چگونه بود؟
پژوهشگران از آگوست (مرداد، شهریور) ۲۰۲۱ میلادی تا مارس (اسفند، فروردین) ۲۰۲۳ میلادی، زندگی هزار و ۸۷۸ کودک نوپای بین یک تا ۴ ساله را در سرتاسر آمریکای لاتین بررسی کردند.
آن ها نحوه تعامل کودکان با گوشیهای هوشمند و سایر دستگاههای دیجیتال را بررسی و تلاش کردند بفهمند مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتال دارای صفحه نمایش، بر رشد کودکان نوپا چه تأثیری می گذارد.
یافته های پژوهش نشان داد که کودکان نوپا معمولا با تلویزیون و گوشیهای هوشمند مشغول می شوند و روزانه بیشتر از یک ساعت در معرض نور صفحه نمایش وسایل دیجیتال بخصوص تلویزیون قرار می گیرند.
پژوهشگران همینطور دریافتند میان مدت زمان استفاده از وسایل دیجیتال دارای صفحه نمایش و رشد زبان، ارتباطی معکوس وجود دارد: استفاده بیشتر از وسایل مورد اشاره با کاهش تراکم واژگانی و تأخیر در پیشرفت زبان کودکان مرتبط بود. به عبارت ساده تر، هر چه کودکان زمان بیشتری را در دنیای مجازی صفحه نمایش ها بگذرانند، مهارت های زبانی آنها در دنیای واقعی، صدمه بیشتری می بیند.
یک نکته مهم
نکته مهم دیگری که مشخص شد این بود که استفاده از وسایل دیجیتال دارای صفحه نمایش همیشه برای کودکان نوپا مضر نمی باشد. به نظر می آید استفاده از این وسایل بهمراه بزرگسالان و قرار گرفتن در معرض کتاب ها، تأثیری مثبت بر مهارت های زبانی آنها دارد.
هنگامی که کودک به تنهایی به تماشای تلویزیون بنشیند، امکان دارد این وسیله برای وی مانند یک دشمن عمل کند؛ اما ظاهراً زمانیکه بهمراه یک بزرگسال آنرا تماشا می کند، تلویزیون به دوست بدل می شود.
نتایج این مطالعه واضح است: کنترل نکردن مدت زمان استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش دیجیتال تأثیری منفی بر رشد اولیه زبان کودکان نوپا دارد؛ اما تماشای این وسایل زیر نظر بزرگسالان و قرار گرفتن در معرض کتاب ها می تواند بعنوان سپر عمل کند و از مهارت های زبانی کودکان نوپا محافظت کند و حتی آنها را ارتقا دهد.
منبع: tebeasil.ir