بازمانده های دارویی و سموم در شیرخام پایش می شود

به گزارش طب اصیل، مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اظهار داشت: بازمانده های دارویی و سموم در شیر خام از جانب کارشناسان این اداره کل پایش می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبر آنلاین از زنجان، محمدباقر حاج کاظمی اضافه کرد: با عنایت به این که ترکیبات دارویی به منظور کنترل، درمان و یا جلوگیری از انواع بیماری های میکروبی دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند، در صورتیکه دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور رعایت نشود باعث حضور باقیمانده این مواد بخصوص آنتی بیوتیک ها در محصولات دامی همچون شیر می شود.
وی عنوان کرد: دامپزشکی از آغاز مهر سال جاری مبادرت به آزمایش های دوره ای برای پایش میزان بازمانده های دارویی ماننده آنتی بیوتیک ها، ضد انگل ها و انواع آفت کش ها همانند ارگانوفسفرها، ارگانوکلره ها و آلانیدها مانند هالوژن های پایا در طبیعت و غیره کرده است.
این مسئول افزود: در این برنامه ملی تعداد ۲۶ نمونه شیر خام از مراکز جمع آوری شیر و گاوداری های صنعتی و نیمه صنعتی به شکل تصادفی با هدف افزایش رضایتمندی عمومی مردم از کیفیت شیرخام و اولویت بندی حذف مخاطرات بهداشتی ناشی از باقیمانده دارو، سموم و آفت کش ها دریافت می شود.
حاج کاظمی اضافه کرد: بازمانده های دارویی و سموم از یک سو با تشکیل عوارض بهداشتی، واکنش های آلرژیک، گسترش سویه های مقاوم باکتری ها به آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومت دارویی بعنوان یک خطر جدی سلامت انسانی، مصرف کننده را تهدید کرده و از طرفی باعث عوارضی از قبیل اختلال در تولید فرآورده های تخمیری نظیر ماست و پنیر هم می شود.
وی تصریح کرد: ضروری است دامداران ضمن استفاده از داروهای مجاز و دارای نشانه گذاری معتبر، به مدت زمان منع مصرف داروئی پیش از مصرف فرآورده که طبق دستور شرکت سازنده بر روی بسته بندی دارو درج شده است، توجه نمایند.

منبع: