در گفت وگو با طب اصیل مطرح شد؛ جزئیات انحلال شرکت های آوای سلامت

به گزارش طب اصیل، مدیر روابط عمومی هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران جزئیات انحلال شرکتهای آوای سلامت را شرح داد.

پوینده کریم پور مدیر روابط عمومی هیأت امنای صرفه جویی ارزی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به پایان کار برخی از شرکتهای آوای سلامت عنوان کرد: سمت و سوی فعالیتهای هیأت امنای صرفه جویی ارزی هیچ وقت متمایل به شرکت داری نبوده، اما با عنایت به اهداف و وظایف تعریف شده در قانون تشکیل این نهاد، در بعضی مقاطع زمانی و بر حسب تکالیف محوله از جانب وزارت بهداشت، هیأت امنا جهت جبران بعضی کمبودها و نقصان ها در حوزه های فعالیت وزارت بهداشت، وارد عرصه عمل شده است. بنا بر این هیچیک از شرکتهای زیر مجموعه هیأت امنای صرفه جویی ارزی راسا توسط این هیأت تأسیس نشده و مبنای ایجاد آنها، دریافت اعلام نیاز از وزارت بهداشت بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که این شرکت ها در چه حوزه هایی فعالیت داشتند اظهار داشت: با عنایت به نیازسنجی دریافتی از وزارت بهداشت، شرکت ها و موسساتی نظیر مؤسسه آوای هنر سلامت جهت مدیریت تولید محصولات در رابطه با فرهنگ سلامت و فعال سازی و به کارگیری ظرفیتهای بخش خصوصی جهت تولید کالاهای فرهنگی سلامت محور، شرکت عمران آوا سلامت بعنوان عامل چهارم جهت گسترش نظارت وزارت بهداشت بر پروژه های عمرانی حوزه سلامت که اجرای آنها به بخش خصوصی واگذار شده بود و شرکت آوای فن آوری اطلاعات جهت مدیریت استفاده از سازوکارهای فناورانه با استفاده از ظرفیت شرکتهای خصوصی برای کاهش هزینه های عملیاتی حوزه سلامت تأسیس شدند.

کریم پور در پاسخ به این پرسش که آیا این شرکت ها به علت تخلف منحل شده اند یا خیر اظهار داشت: هر چند شرکتهای مذکور در اجرا بعضاً با کمی ها و کاستیهایی همراه بوده اند لیکن بطورکلی تخلفات حائز اهمیت در فعالیتها و عملکرد این شرکت ها احصاء نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا با این که از سال ۱۳۹۸ زمزمه های تعطیلی این شرکت ها مطرح شده بود اما روند انحلال آنها طولانی شد توضیح داد: در سال ۱۳۹۸ اختتام فعالیت شرکتهای غیر در رابطه با حوزه مأموریت هیأت امنای صرفه جویی ارزی و انحلال شرکت ها و مؤسسات ناموفق در ارزش آفرینی مولد در نظام سلامت از جانب وزیر بهداشت به هیأت امنای صرفه جویی ارزی تکلیف شد. اما نکته قابل توجه اینست که شرکت ها و مؤسسات یاد شده، دارای قراردادها و تعهداتی در مورد پروژه های نیمه تمام در برابر حوزه های تخصصی وزارت بهداشت بودند که شفاف سازی صورت های مالی و مبادرت به انحلال آنها، مستلزم تعیین تکلیف پروژه های یاد شده بودند لیکن اعلام انحلال شرکتهای مربوطه بدون انجام مراحل مقدماتی بر مبنای تعیین تکلیف امور و قراردادهای جاری صورت گرفته است.

مدیر روابط عمومی هیأت امنای صرفه جویی ارزی بعنوان مثال شرکت عمران آوا سلامت دارای قراردادهایی با وزارت بهداشت در مورد نظارت بر تکمیل برخی پروژه های راه اندازی مراکز درمانی در نقاط مختلف کشور بود و تصفیه این شرکت مستلزم اختتام و تحویل پروژه ها به دانشگاه های علوم پزشکی کشور و دریافت تاییدیه نهایی از این دانشگاه ها بود که به علل مختلف همچون محقق نشدن بموقع اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه ها، انحلال این شرکت و سایر شرکت ها احتیاج به صرف مدت زمان بیشتری بود.

وی تاکید کرد: فعالیتهای هیأت امنای صرفه جویی ارزی برای تأمین نیازهای تجهیزاتی و ملزوماتی نظام سلامت و بیماران یک فرایند پیوسته، پایدار و غیروابسته به تغییرات سیاسی بوده که در جهت پیشگیری از بروز و اختلال در روندهای تشخیصی- درمانی بیماران، از زمان تأسیس این نهاد در سال ۱۳۷۸ بی وقفه ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: برخی افراد و گروه ها که به هر علت فعالیت نهادی مانند هیأت امنای صرفه جویی ارزی با منافع آنها در تضاد بوده است، شرایط گذار در تغییر دولت ها را فرصتی برای تسویه حساب با هیأت امنا قلمداد کرده اند.

کریم پور اضافه کرد: فعالیت تسهیل گری و مدیریتی هیأت امنا در جهت پاسخ گویی به نیازهای نظام سلامت که با برگزاری بیشتر از هزار مناقصه تأمین تجهیزاتی و استقبال و همراهی صادقانه اکثریت قریب به اتفاق شرکتهای شریف و ریشه دار در زمینه تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی و حضور این شرکت ها در مناقصات هیأت امنا همراه بوده، با عنایت به شفاف سازی قیمتها (ناشی از فرایند برگزاری مناقصات) و کاهش هزینه ها به نفع نظام سلامت و بیماران باعث از بین رفتن حاشیه سودهای غیر منطقی و کلان برخی افراد یا شرکت هایی شده که ورود به عرصه تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی را مستمسک اهداف زیاده خواهانه خود قرار داده اند.

منبع: