دستاورد جدید محققان؛ درمان ترکیبی عمر مبتلایان سرطان کلیه پیشرفته را ۲ برابر می کند

به گزارش طب اصیل، یک کارآزمایی بالینی کوچک نشان داده است که دو دارو می توانند بقای افراد دچار سرطان کلیه پیشرفته را بالا برند.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان در مرکز جامع سرطان رزول پارک در بوفالو نیویورک، رژیم جدید درمانی شامل ترکیبی ازpazopanib (Votrient) و bevacizumab (Avastin) را توسعه دادند.
پازوپانیب دسته ای از داروهای سرطان است که بعنوان مهارکننده های تیروزین کیناز (TKIs) شناخته می شوند. این داروها با مسدود کردن سیگنال دهی فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) کار می کنند- مکانیزمی کلیدی که سلول های سرطانی برای رشد به آن نیاز دارند.
در آزمایشات قبلی که منجر به تأیید پازوپانیب توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده شد، این دارو به میانگین بقا (بدون پیشرفت سرطان) کمی بیشتر از ۱۱ ماه در بین افراد دچار تومورهای کلیوی منجر گردید.
کارآزمایی جدید که شامل ۵۱ بیمار بود، نشان داد که ترکیب درمان پازوپانیب با بواسیزوماب این بقای بدون پیشرفت را دو برابر کرد و به صورت متوسط به بیشتر از ۲۳ ماه رساند.
بیماران پازوپانیب و بواسیزوماب را در سیکل های درمانی ۱۰ هفته ای دریافت نمودند.
آنها ابتدا طی روزهای ۱ تا ۲۸، تحت درمان با پازوپانیب قرار گرفتند.
تیمی به سرپرستی دکتر «سابی جورج» توضیح داد: « پازوپانیب با خاموش کردن VEGF کار می کند، اما هر افزایشی در VEGF می تواند منجر به مقاومت سلول های سرطانی در مقابل دارو شود.»
سپس بیماران بواسیزوماب را در اواسط چرخه ۱۰ هفته ای (روزهای ۳۶ تا ۵۰) دریافت نمودند، چونکه این دارو VEGF را خنثی می کند- که به صورت بالقوه قدرت مبارزه با سرطان پازوپانیب را زیاد می کند.
به نظر می رسد این استراتژی مؤثر بوده است و عمر بیمارانی را که آنرا دریافت کرده اند بسیار افزایش داده است.
برخی از بیماران دچار سرطان کلیه پیشرفته کاندیدای خوبی برای داروهای قوی ایمونوتراپی سرطان بودند، اما تیم جورج تصریح کرد که پازوپانیب / بواسیزوماب امکان دارد گزینه ایمن تری برای برخی باشد.
محققان خاطرنشان کردند که درمان دارویی ترکیبی، ایمنی بالاتری در مقایسه با ترکیبات ایمونوتراپی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.