چرا جای نیش پشه می خارد؟

طب اصیل: تعدادی از افراد پس از آن که پشه آنها را نیش می زند، به شدت گرفتار خارش می شوند، اما همه افراد این وضعیت را تجربه نمی کنند. حالا، بر طبق یافته های پژوهش جدیدی که روش موش ها انجام شده، علت این امر ممکنست تفاوت در فعالیت سیستم ایمنی باشد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبر آنلاین، پوست مملو از نورون های حسی است؛ سلول هایی عصبی که تغییرات محیط را تشخیص می دهند و در پاسخ به آن احساساتی مانند درد را برمی انگیزند.
به نقل از زومیت، وقتی فرد با عامل آلرژی زایی همچون بزاق پشه مواجه می شود، نورون های حسی آنرا تشخیص می دهند و ممکنست در پاسخ، احساس خارش ایجاد کنند. آنها همین طور سلول های ایمنی نزدیک را فعال می کنند و این امر سبب شروع واکنش التهابی می شود که تورم و قرمز شدن پوست را به همراه دارد.
تعدادی از افرادی که بطور مکرر درمعرض عامل آلرژی زا قرار می گیرند، ممکنست به التهاب آلرژیک مزمن مبتلا شوند. این وضعیت بافت هایی را که در آن التهاب شدید می باشد، تغییر می دهد. برای مثال سلول های ایمنی که به عوامل آلرژی زا پاسخ می دهند، می توانند حساسیت اعصاب را تغییر دهند و احتمال واکنش آنها به یک ماده را افزایش یا کاهش دهند.
دکتر کارولین سوکول، نویسنده ارشد مطالعه از دانشکده پزشکی هاروارد می گوید همه ما نورون حسی داریم، بدین سبب می توانیم احساس خارش داشته باشیم، اما با آنکه درمعرض آلرژن های یکسانی قرار می گیریم، همه گرفتار آلرژی نمی شویم. بدین سبب چه چیزی مشخص می کند نورون های حسی برخی افراد در پاسخ به آلرژن ها شلیک شوند و در بعضی افراد شلیک نشوند؟