موبایل سبب سرطان مغز می شود؟

به گزارش طب اصیل، یک مطالعه مرور سیستماتیک در رابطه با عواقب قرارگیری در معرض امواج رادیویی نشان داده است که تلفن های همراه ارتباطی با سرطان مغز ندارند. این مطالعه مروری به سفارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) انجام شده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبر آنلاین، تلفن های همراه هنگام مکالمه کنار سر قرار می گیرند. این دستگاه ها امواج رادیویی منتشر می کنند. این دو عامل به طور عمده این باور را ایجاد می کردند که تلفن های همراه امکان دارد علت شکل گیری سرطان مغز باشند. این احتمال تا مدت ها یک نگرانی بزرگ بود. گوشیهای تلفن همراه (و به صورت کلی فناوری بی سیم) بخش بزرگی از زندگی روزانه ما را شکل می دهند. به همین علت دانشمندان همواره در تلاش بودند تا مساله قرارگیری در معرض امواج رادیویی را بررسی نمایند.
در طول این سال ها، یک اجماع علمی قوی وجود داشت که امواج رادیویی موبایل ها ارتباطی با سرطان مغز یا دیگر مشکلات سلامت ندارند.
به نقل از دیجیاتو، علیرغم این اجماع، گهگاهی مطالعات نشان می دادند که تلفن های همراه امکان دارد مضر باشند. در سال ۲۰۱۱، آژانس بین المللی پژوهش های سرطان (IARC) قرارگیری در معرض امواج رادیویی را در دسته عوامل «سرطان زای ممکن» برای انسان ها قرار داد.
IARC چهار دسته برای عوامل سرطان زا دارد که دسته «سرطان زای ممکن» شامل مواردی می شود که برای آنها شواهدی محدود در انسان ها، شواهد کافی در حیوانات یا شواهدی قوی در مورد خصوصیات آنها وجود دارد.
این دسته بندی در سالهای اخیر باعث سوءتفاهم و افزایش نگرانی شده بود. قرارگیری امواج رادیویی در این دسته به دلیل شواهد محدود مطالعات مشاهده ای روی انسان ها بود. این مطالعات، مطالعات اپیدمیولوژیکی نام دارند که در آنها نرخ بیماری و چگونگی ایجاد احتمالی آن در انسان ها بررسی می شود.

منبع: