مطالعه جدید نشان می دهد؛ گاهی اوقات افسردگی نشانه اولیه آلزایمر است

به گزارش طب اصیل، بر مبنای یک مطالعه جدید، در بعضی افراد، افسردگی امکان دارد ناشی از همان تجمع پلاک های سمی در مغز باشد که مدت هاست با بیماری آلزایمر مرتبط شناخته شده است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، تیمی به سرپرستی «کاترین مونرو» از بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون نوشت: «یافته های ما از علایم افسردگی بعنوان یکی از خصوصیت های اولیه بیماری آلزایمر پیش بالینی پشتیبانی می کند.»
همانطور که محققان بوستون اشاره می کنند، علایم عصبی، بخصوص افسردگی، در بیماری آلزایمر رایج است. اما ارتباط دقیق بین افسردگی و آلزایمر نامشخص است.
در مطالعه جدید، مونرو و همکارانش میزان علایم افسردگی را در ۱۵۴ نفر که در مطالعه مداوم مغز پیری هاروارد ثبت نام کرده بودند، پیگیری کردند.
همه آنها در زمان پیوستن به مطالعه از نظر ذهنی ناتوان بودند و داده ها بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ جمع آوری شد. این داده ها شامل نتایج اسکن PET از مغز هر بیمار یک مرتبه در هر دو تا سه سال به مدت کمتر از ۹ سال بود.
اسکن ها به دنبال تجمع پلاک های پروتئین آمیلوئید در بافت های مغزی بودند که نشانه ای از بیماری آلزایمر است.
گروه مونرو گزارش داد که در بین اشخاصی که در هنگام ورود به مطالعه علایم افسردگی خفیف داشتند یا هیچ علائمی نداشتند، افزایش علایم افسردگی با تجمع اولیه آمیلوئید در مناطق مغز درگیر در کنترل عاطفی مرتبط بود.
آنها خاطرنشان می کنند که این ارتباط بین افسردگی و تجمع آمیلوئید، بدون توجه به این که از قبل مشکلاتی در حافظه یا تفکر ظاهر شده باشد یا نه، رخ می دهد.
به گفته محققان، داده های جدید به رفع برخی سردرگمی ها در مورد ارتباط بین افسردگی و بیماری آلزایمر کمک می نماید.
به عبارت دیگر، مردم همیشه به علت داشتن مشکلات روانی در رابطه با آلزایمر افسرده نمی شوند بلکه افسردگی آنها امکان دارد با همان تجمع آمیلوئید زمینه ای در رابطه با آلزایمر ارتباط داشته باشد.
به گفته تیم مونرو، این یافته ها می تواند افسردگی را بعنوان یک نشانه بالقوه آلزایمر در افراد در معرض خطر شناسایی کند.
آنها خاطرنشان می کنند که تشخیص زودهنگام آلزایمر در عصری که داروهای جدید تأیید شده می توانند به کاهش سرعت بیماری کمک کنند، اهمیت بیشتری پیدا می کند.