کشف تاریخ ساز دانشمندان: هپارین، پادزهر ارزان و دردسترس مار کبرا

به گزارش طب اصیل، سالانه حدود ۱٫۸ میلیون نفر در اثر مارگزیدگی با مشکلات سلامتی روبه رو می شوند و راهکار فعلی برای نجات آنها، استفاده از پادزهرهای مبتنی بر آنتی بادی است که گاهی در مقابل صدمه بافت های موضعی مؤثر نیستند؛ ولی اکنون دانشمندان دریافته اند تا می توانند از هپارین بعنوان پادزهر ارزان قیمتی برای زهر کبرا استفاده نمایند.

غزال زیاری: تحقیقات اخیر حکایت از آن دارد که هپارین، ماده ای ارزان که از آن برای رقیق کردن خون استفاده می شود، می تواند در حکم پادزهری برای زهر مار کبرا وارد عمل شود.

«گرگ نیلی» استاد دانشگاه سیدنی دراین باره توضیح داد: «این کشف می تواند لطمه های وحشتناک ناشی از نکروز (مرگ بافت بدن) را که درنتیجه نیش مار کبرا رخ می دهد، بشدت بکاهد و حتی ممکنست روند پیشروی سم در بدن را بکاهد و همین منجر به افزایش شانس بقا خواهد شد.»

محققان با بهره گیری از تکنولوژی ویرایش ژن CRISPR درصدد شناسایی راه هایی برای مهار کردن زهر کبرا برآمدند و با استفاده از هپارین و داروهای در ارتباط با این هدف، نشان دادند که این گونه میتوان روند نکروز ناشی از نیش کبرا را متوقف کرد.

تیان دو، دانشجوی دکترای دانشگاه سیدنی عنوان کرد: «هپارین، ارزان و در همه جا موجود است و جزو داروهای ضروری در فهرست سازمان بهداشت جهانی به حساب می آید. حالا و بعد از آزمایش های موفقیت آمیز انسانی، میتوان به سرعت از آن بعنوان دارویی ارزان، ایمن و مؤثر برای درمان نیش کبرا بهره برد.»

منبع: