زالی عنوان کرد؛ بازاریابی دارویی جهان درحال تغییر است

به گزارش طب اصیل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر کاربرد هوش مصنوعی در صنعت داروسازی کشور تاکید نمود.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، علیرضا زالی اظهار داشت: ما باید بعنوان یک شهروند ایرانی به داروسازان و صنعت داروسازی کشور افتخار نماییم و بپذیریم که در حوزه سلامت افتخارات بزرگی را رقم زده اند. وی با اشاره به اینکه داروسازان کشور با جسارت مبتنی بر اعتماد به نفس علمی امروز بر قله های خوداتکایی ملی ایستاده اند، خاطرنشان کرد: داروسازان کشور از ابتدا بدون نگاه متعصبانه بر کیفیت دقت نظر داشته اند. زالی ضمن اشاره به برخی چالش ها در حوزه صنعت داروسازی همچون کمبود نقدینگی سیال و به هنگام، تکانه های ارزی، احتیاج به بهینه سازی ناوگان صنعتی داروسازی کشور و سیاست های جبری، افزود: به رغم همه این چالش ها اما صنعت داروسازی سرافرازانه و شتابان مسیر تعالی را طی می کند. وی با اشاره به اینکه مطالعات بیواکیوالانسی دروازه ارتباط با دنیا است، اظهار داشت: امروز در زمینه جهانی در بحث مارکت و بازاریابی دارویی وقتی یک محصول دارویی با اسناد علمی و پژوهش های متقن آکادمیک همراه می شود، در زمینه بازاریابی هم توفیق بیشتری می یابد. زالی با اشاره به اینکه امروزه غول های صنعت داروسازی بیشتر از گذشته دست احتیاج به سوی گروههای آکادمیک دراز کرده اند، اظهار داشت: بعضی از غول های صنعت داروسازی به حدی از بالندگی رسیده اند که واحدهای تحقیق و توسعه درون خودشان به اندازه کافی تولیدات علمی انجام می دهند اما حتی آنها هم علاقه مند هستند با بال پژوهشی و علمی دانشگاهی حرکت کنند. وی افزود: این مساله در حوزه ایمونولوژی، داروهای جدید، سرطان، بیماری های نوپدید و بیماری های بازپدید بیشتر جلوه می یابد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه دانشگاه ها میزان الحراره تغییرات سلامت در کشورند، اظهار داشت: حداقل در ایران به علت طرح ادغام وضعیت دانشگاه های علوم پزشکی به این صورت است و ما می توانیم به صورت مشترک به یک نقشه راه برای توسعه عالی صنعت داروسازی ایران برسیم. وی ضمن اشاره به موضوع هایی همچون تغییرات دموگرافیک، تغییرات بیماری ها، تغییر در الگوی بیماری ها، آمایش جدید بیماری های منطقه ای، بحث هایی از قبیل سالمندتر شدن جامعه، نیازهای نوین دارویی، بیماری های بازپدید، بروز شکل های مقاوم میکروبی، بروز بیماری های ناشی از آلاینده ها و بیماری های ناشی از تغییرات اقلیمی، اظهار داشت: طبیعتاً صنعت داروسازی به علل گوناگونی همچون حفظ منابع اقتصادی نمی تواند بدون نگاه روشن به نقشه آتی بیماری ها چه در زمینه جهانی و چه در زمینه ملی فعالیت کند. زالی ضمن اشاره به بیماری هایی مانند زیکا، سارس، مرس و کووید ۱۹ که در چارچوب بیماری های نوپدید شناخته می شوند، خاطرنشان کرد: تا هزاره سوم در قرون متمادی چند بیماری وجود داشت، اما از آغاز هزاره سوم تا کنون حداقل هفت بیماری نوپدید شناسنامه دار دیده شده اند که نیازهای دارویی را هم تعیین می کنند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قسمت دیگری از سخنان خود یکی از بخش های جذاب آینده علمی داروسازی جهان را آنتی بادی منوکلونال دانست و بر لزوم پررنگ شدن سهم صنعت دارویی کشور در این عرصه تاکید نمود. وی با اشاره به اینکه الان ایرلند، بلژیک، هند، آلمان و چین از اصلی ترین کنشگران صنعت دارو به شمار می روند، اظهار داشت: بازیگران بازاریابی جهان در زمینه دارو درحال تغییرند. زالی همینطور ضمن اشاره به بضاعت صنعت داروسازی کشور، خواهان تقویت سهم صنعت داروسازی در صادرات شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تکیه بر اهمیت حوزه هایی همچون داروهای نوترکیب، اظهار داشت: همینطور صنعت داروسازی امروز باید با شدت بیشتری بر حوزه دارورسانی یا Drug delivery تمرکز کند و از کلیشه های سنتی بیرون برود. زالی با اشاره به اینکه ۱۰ سال آینده بحث Drug delivery نقش استراتژیکی خواهد داشت، اظهار داشت: صنعت داروسازی ما با استفاده از انواع نانوتکنولوژی ها و بایوتکنولوژی ها و…، باید در این عرصه پیش قراولی کند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، خواهان گام برداشتن در راه تغییر متدولوژی Drug delivery شد و اضافه کرد: خوشبختانه در این حوزه چندان هم با دنیا فاصله نداریم. زالی ضمن اشاره به سابقه درخشان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه Drug delivery در سالهای اخیر، ظرفیت علمی دانشگاه را در این خصوص مطلوب و قابل اعتماد برای همکاری با صنعت داروسازی عنوان نمود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همینطور با تکیه بر اهمیت هوش مصنوعی در داروسازی، اظهار داشت: اگر در این حوزه با شتاب گام برنداریم، گرفتار یک شکاف عمیق خواهیم شد. وی ادامه داد: همان گونه که صنعت داروسازی کشور در چند دهه گذشته نشان داد که می تواند در قله و مرزهای دانش حرکت نماید در حوزه هوش مصنوعی هم باید چالاک عمل کند. زالی با اشاره به اینکه از فرمولاسیون و پیکاپ دارو تا PMS را میتوان به هوش مصنوعی سپرد، اظهار داشت: هوش مصنوعی خیلی از زحمات و دشواری های داروسازان را کم خواهد نمود. وی ضمن اشاره به چند داروی جدید که اخیراً برای درمان فیبروز ریوی و هایپرتنسیون ریوی به وسیله هوش مصنوعی ساخته شده اند، تصریح کرد: کارآزمایی بالینی هم با هوش مصنوعی مورد تحول قرار خواهد گرفت. زالی همینطور ضمن اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه مرکز تحقیقات هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: گروه حرفه ای داروسازی سنتی، گروه فارماکوگنوزی و دانشکده طب ایرانی دانشگاه هم کاملا آمادگی دارند که در حوزه هایی همچون داروهای گیاهی و گیاهان دارویی با یک نگاه علمی با صنعت داروسازی تعامل کنند.