مطالعات نشان می دهد؛ برخی داروهای پروستات به جلوگیری از زوال عقل کمک می کنند

به گزارش طب اصیل، یک مطالعه جدید نشان داده است که داروهای پروستات امکان دارد به کاهش خطر نوع خاصی از زوال عقل کمک نماید.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از مدیسن نت، محققان گزارش دادند که افراد در هنگام مصرف داروهایی که برای درمان علایم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات طراحی شده اند، کمتر به زوال عقل مبتلا می شوند.
«جاکوب سیمرینگ»، محقق و استادیار پزشکی داخلی از دانشگاه آیووا، در اینباره اظهار داشت: «این نتایج هیجان انگیز هستند، چونکه هم اکنون هیچ دارویی برای پیشگیری یا درمان زوال عقل “جسم لوئی”، که دومین نوع شایع زوال عقل عصبی بعد از بیماری آلزایمر است، وجود ندارد.»
وی در ادامه اضافه کرد: «اگر بتوانیم تشخیص دهیم که یک داروی موجود می تواند محافظت در مقابل این بیماری ناتوان کننده را عرضه نماید، این پتانسیل می تواند اثرات آنرا تا حد زیادی کم کند.»
به گفته مؤسسه ملی پیری، زوال عقل جسم لویی توسط پروتئین آلفا سینوکلئین ایجاد می شود که رسوبات غیرطبیعی به نام اجسام لوئی را تشکیل می دهد که بر مواد شیمیایی در مغز تاثیر می گذارد.
این مؤسسه می گوید این شکل از زوال عقل می تواند سبب مشکلات تفکر و حافظه، مشکلات حرکتی و حتی توهمات بینایی شود. بیشتر از ۸۰ درصد از افراد مبتلا به زوال عقل بدن لویی چیزهایی را می بینند که واقعاً وجود ندارند.
برای این مطالعه، محققان بر روی داروهای ترازوسین، دوکسازوسین و آلفوزوسین تمرکز کردند که به مردان کمک می کنند با وجود بزرگ شدن پروستات راحتتر ادرار کنند. این داروها به شل شدن عضلات پروستات و مثانه کمک می کنند.
با این حال، این سه دارو همینطور یک آنزیم مهم برای تولید انرژی در سلول های مغز را فعال می کنند و به قول محققان، مطالعات قبلی ارتباط بین این داروها و بیماری پارکینسون را نشان داده اند.
زوال عقل جسم لوئی شبیه پارکینسون است، ازاین رو محققان تصمیم گرفتند ببینند آیا این داروها امکان دارد به این بیماران هم کمک نماید یا خیر.
محققان داده های بیشتر از ۱۲۶۰۰۰ مرد مصرف کننده یکی از این سه دارو را تحلیل و بررسی کردند و آنها را با بیشتر از ۵۱۷۰۰۰ مردی که دو نوع دیگر از داروهای پروستات مصرف می کردند که آنزیم را فعال نمی کنند مقایسه کردند.
نتایج نشان داده است مردانی که یکی از این سه دارو را مصرف می کنند، حدود ۴۰ درصد کمتر از افرادی که دو داروی دیگر مصرف می کنند، به زوال عقل جسم لوئی مبتلا می شوند.
محققان اخطار دادند که از آنجاییکه فقط مردان در این مطالعه شرکت کردند، نتایج امکان دارد برای زنان صدق نکند. آنها خاطرنشان می کنند که به نظر می آید زوال عقل جسم لوئی اندکی بیشتر از زنان در مردان تاثیر می گذارد.

منبع: