گزارش محققان دانشگاه هاروارد؛ مصرف متفورمین در حاملگی خطر نقایص مادرزادی را افزایش نمی دهد

طب اصیل: نتایج مطالعه جدید این اطمینان را ارائه می دهد که استفاده از داروی دیابت ˮمتفورمینˮ قبل و در طول حاملگی با نقایص مادرزادی مرتبط نیست.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از سی ان ان، بطور مرسوم و سنتی، مادر در هنگام حاملگی و زمانی که صحبت از سلامت جنین و سلامت نوزاد به میان می آید، کانون توجه بوده است. دکتر «ران روتم»، نویسنده مطالعه جدید در مورد مصرف متفورمین و نقایص مادرزادی توسط پدر، می گوید: «چیزی که ما بطور فزاینده ای متوجه شدیم این است که پدر نیز دراین زمینه مهمست.»
روتم اشاره کرد: «ما می دانیم که دیابت به خودی خود وقتی در مادر باشد خوب نیست، و درحال یافتن شواهدی هستیم که نشان میدهد برای پدران نیز مشکل است. اگر بتوانید دیابت را فقط با تغییر سبک زندگی خود مدیریت کنید یعنی با ورزش بیشتر و رعایت رژیم غذایی خود، احیانا خوب است و به هر حال مفید می باشد. اما اگر مجبور به مصرف دارو هستید، بنظر می رسد که متفورمین یک انتخاب بی خطر برای هر دو است.»
روتم، محقق دانشگاه هاروارد، اظهار داشت: «افزایش خطر نقایص مادرزادی که در تحقیقات قبلی دیده شده است، می تواند بجای دارو با خود دیابت یا بیماریهای در رابطه با آن در ارتباط باشد.»
در این مطالعه، تیم تحقیق داده های سوابق پزشکی نزدیک به ۴۰۰۰۰۰ نوزاد متولد شده را بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ تحلیل و بررسی کرد. آنها آنرا با اطلاعات مربوط به پدران نوزادان، مانند سن، نتایج آزمایش های آزمایشگاهی و سوابق دارویی مقایسه کردند.
تیم دریافت که میزان نقایص مادرزادی جدی در فرزندان پدرانی که در ماه های منتهی به حاملگی در معرض داروهای دیابت بوده اند، ۴.۷ درصد است، در صورتیکه این میزان در فرزندان پدرانی که پیش از حاملگی متفورمین مصرف کرده بودند، ۶.۲ درصد است.
اما زمانی که پژوهشگران سایر شرایط بهداشتی اساسی پدران و این که آیا مادر نیز دیابت یا بیماریهای در رابطه با آن داشت را ارزیابی کردند، هیچ خطر افزایشی برای نقایص مادرزادی در کودکانی که در معرض متفورمین پدری قرار داشتند، مشاهده نکردند.
داده ها نشان میدهد که خطر نقص مادرزادی زمانی که پدر از داروهای دیگر همراه با متفورمین استفاده می کرد بیشتر بود.

منبع: