از سیر تا پیاز شاخص UV

به گزارش طب اصیل، شاخص UV درجایی که آفتاب مستقیم، آسمان صاف و ارتفاع زیاد است، بالاترین میزان خواهد بود. حداکثر سطح اشعه فرابنفش در بازه زمانی چهارساعته بین ۱۰ بامداد تا ۲ بعدازظهر رخ می دهد، بازه زمانیکه دانشمندان از آن بعنوان ظهر خورشیدی یاد می کنند.

غزال زیاری: اینروزها رسانه های مختلف از بالا رفتن شاخص فرابنفش (UV) خبر می دهند و هشدارهای گوناگونی دراین باره منتشر می شود. اما اگر برایتان این سؤال مطرح است که بالا رفتن این شاخص به چه معناست، چرا این اتفاق رخ می دهد و خطرات آن برای انسان ها چیست، همراه ما باشید.
شاخص فرابنفش چیست؟
شاخص فرابنفش (UV) عددی در بازه بین ۱ تا ۱۱ است که شدت اشعه فرابنفش خورشید را در زمان و مکانی خاص تعیین می کند. باید بدانید که این تابش پرانرژی خطرات گوناگونی را برای سلامتی به همراه دارد. تابش بیش ازحد فرابنفش می تواند در کوتاه مدت پوست شما را بسوزاند و در درازمدت، خطر مبتلا شدن به سرطان پوست را افزایش دهد.

این شاخص فقط سطوح تشعشعات فرابنفش را اعلام می کند و ارتباطی به گرما و سرمای هوا ندارد. در طول روز، سطح UV افزایش و کاسته می شود.

شاخص UV مقیاسی رنگی است که شما را در جریان میزان تشعشع اشعه فرابنفش (ماوراءبنفش) قرار می دهد و رده بندی آن بدین ترتیب است:
شاخص پایین (سبز): ۱-۲
کمترین خطر ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید برای افراد عادی وجود دارد. اغلب افراد می توانند در زمان اوج آفتاب (۱۰ بامداد تا ۲ بعدازظهر) تا ۱ ساعت بدون سوختگی پوست (آفتاب سوختگی) زیر نور خورشید بمانند. ولی افرادی با پوست بسیار حساس و نوزادان همیشه باید از قرار گرفتن طولانی مدت اجتناب کنند.

از عینک آفتابی ضد فرابنفش استفاده کنید؛ اگر به سادگی می سوزید، بدنتان را بپوشانید و از کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰+ استفاده کنید. از سطوح روشن مثل شن، آب و برف که پرتوهای فرابنفش را منعکس می کنند فاصله بگیرید.
شاخص متوسط (زرد): ۳-۵
در این شرایط قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده، خطر صدمه کمی دارد. افراد با پوست روشن امکان دارد در کمتر از ۲۰ دقیقه بسوزند. نزدیک ظهر که تابش خورشید شدید می باشد، در سایه بمانید. از لباس محافظ، کلاه لبه پهن و عینک آفتابی ضدفرابنفش استفاده کنید.
شاخص بالا (نارنجی): ۶-۷
خطر متوسطی از صدمه در مقابل قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده وجود دارد. افراد با پوست روشن امکان دارد در کمتر از ۱۵ دقیقه بسوزند. محافظت در مقابل صدمه های پوست و چشم ضروریست.

زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بین ۱۰ بامداد تا ۲ بعدازظهر کاهش دهید و در فضای باز، تلاش کنید در زیر سایه قرار بگیرید.