تجربیات بیماران دیابتی به اشتراک گذاشته می شود
به گزارش طب اصیل تجربیات افراد دیابتی در چارچوب برنامه دیپ برای همگان به اشتراک گذاشته می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، علی ناصر مستوفی، در مراسم راه اندازی برنامه جهانی دیپ (DEEP) در ایران، اظهار داشت: نمی گردد کاری برای افراد دیابتی کرد، بدون اینکه خودشان در آن کار حضور داشته باشند. فرهنگ شرکت نوو نوردیسک بیمار محور است و این یک رویکرد سیستماتیک در همه بخش های بازاریابی، فروش، تحقیقات و…، است. اگر صدای بیماران را نشنویم، گویی محصولی برای آنها تولید نکرده ایم. وی ادامه داد: هدف پروژه دیپ این است که تجربیات منحصر به فرد هریک از افراد دیابتی که می تواند واقعاً کمک کننده باشد برای همگان به اشتراک گذاشته شود. بیان این تجربیات سبب می شود بدانیم چه موضوعاتی برای افراد دیابتی مهم می باشد و چه موضوعاتی مهم نیست و یا اینکه چه خلاءهایی در زمینه مدیریت دیابت وجود دارد که هنوز به آنها توجه نشده است. از راه گفتگو و با کمک خود دیابتی ها می توانیم این خلاءها را پیدا نماییم و برای آنها چاره پیدا نماییم. بیان تجربیات دیابتی ها سبب می شود بدانیم نتیجه داروها و درمان ها دقیقاً چگونه هستند و چه سود و زیان هایی برای بیماران دارند. از این طریق نیازهای مصرف کنندگان محصولات را هم بهتر می فهمیم. در پروژه دیپ به کسانی که درگیر دیابت هستند، صدایی قوی داده می شود؛ یک صدای قوی که باید شنیده شود و در بعضی از کشورها شنیده می شود، اما در بعضی دیگر از کشورها شنیده نمی گردد. هدف پروژه دیپ این است که صدای جامعه دیابت در کشور، قوی تر شود. مستوفی درباره ساختار پروژه دیپ، اظهار نمود: ساختار بیمارمحور در اروپا از گذشته وجود داشته است و پروژه دیپ هم نخستین پروژه در حوزه بیماران نیست، بلکه برای اغلب بیماری ها چنین پروژه و ساختاری در اروپا وجود دارد. ازاین رو این ساختار از قبل وجود داشته و نوو نوردیسک کوشیده از این ساختار برای شنیده شدن صدای دیابتی ها استفاده نماید. این ساختار از استاندارد بسیار بالایی برخوردار می باشد و برای انواع بیماری ها از آن استفاده می شود و ما هم برای دیابت از آن بهره برده ایم. وی توضیح داد: چند سال پیش در کنفرانسی در دانمارک شرکت کردم و با پروژه دیپ آشنا شدم که از دانمارک و انگلستان شروع شده بود. همان موقع سعی کردیم که این پروژه را در ایران هم راه اندازی نماییم و الان افتخار می کنم که توانستیم به این نقطه برسیم، بخصوص از تیم آموزش نوو نوردیسک جهت راه اندازی این پروژه در ایران تشکر می کنم. ما در نوو نوردیسک همیشه باورمان بر این است که بیمار باید در مرکز توجه و محور تمام کارهای ما باشد. با این رویکرد هم می توانیم پیشرفت در کسب و کار را رقم بزنیم و هم در حوزه های مختلف ارزش آفرینی نماییم. در این راستا ما برای دسترسی بهتر افراد دیابتی ایران به دارو، کارخانه ای را با تمام استانداردهای جهانی راه اندازی کردیم. این کارخانه الان در حال تولید است و مقرر است تولید آن بیشتر هم شود و از فروردین ۱۳۹۹ به بعد، می توانیم بخش عمده ای از نیاز کشور را در کارخانه نوو نوردیسک ایران تولید نماییم، این یعنی دسترسی بهتر افراد دیابتی ایران به دارو. همینطور در تمام مدت تحریم بخصوص چند ماه گذشته، هر زمان توانستیم نسبت به واردات دارو به ایران اقدام کردیم. مستوفی افزود: تابحال ۱۹ کشور دیپ را اجرا کرده اند و این پروژه ۱۱۳ عضو دارد و ایران بیستمین کشور این پروژه خواهد بود. پروژه دیپ چهار سطح دارد. گروه یک رهبران، گروه دو اینفلوئنسرها، گروه سه افراد عادی و گروه چهار نوو نوردیسکی هایی هستند که دیابت هم دارند. الان از هر چهار گروه در ایران داریم. این افراد می توانند به صورت فردی یا جمعی بیانیه صادر کنند و در اختیار تصمیم گیران قرار دهند. می توانند اطلاعات مهمی را تولید کنند و اطلاعات عمومی را درباره مسائل دیابت و حواشی آن تولید و منتشر کنند. بیماران، افراد عادی، شرکت ها، سیاست گذاران و سایرین مخاطبان این چهار گروه هستند. این افراد می توانند مشاور باشند یا در کارگاه های آموزشی و هیئت های مشورتی حضور داشته باشند. این چهار گروه سبب اتصال افراد دیابتی به یکدیگر می شوند تا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی صدا داشته و مؤثر باشند. دیابت یا چاقی طی آن امکان انتقال تجربیات خود به مردم، مسؤلان و تصمیم سازان و متخصصان مربوطه را داشته باشند. در ایران هم اعضای دیپ توسط انجمن های فعال در حوزه آن بیماری معرفی می گردند. در برنامه deep talk که ۲۷ آبان ۹۹ طی یک گردهمایی مجازی برگزار شد، برخی از افراد دیابتی نوع یک که به پروژه دیپ ایران ملحق شده اند، تجربیات خویش را در مورد افت قند خون به اشتراک گذاشتند.