عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت: از ورود مجدد موتورسیکلت های از رده خارج به سطح شهر جلوگیری شود

طب اصیل: عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، با تاکید بر اینکه بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلت های از رده خارجی است که پس از چند سال توقف در پارکینگ ها در مزایده با قیمت پایینی به فروش می رسند، خواهان جلوگیری از ورود باردیگر این موتورسیکلت ها به سطح شهر و تردد آنها شد.
ابوالفضل حجازی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: تولید و شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری از سال ۹۵، ممنوع گردید اما بعضی از شرکت ها در سال ۹۶ نیز این موتورها را تولید کردند و متاسفانه برخی سازمان های دولتی هم از این مساله حمایت کردند. این برای نخستین بار است که به این صراحت اعلام می کنم که در سال ۹۵، سال اتمام تولید موتورهای کاربراتوری بود اما در سال ۹۶ هم به صورت چراغ خاموش این محصولات تولید شد.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در ارتباط با آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلت های فرسوده، اعلام نمود: در بحث آلایندگی موتورسیکلت های فرسوده و اسقاط آنها، هم اکنون در شرایطی قرار داریم که اسقاط موتورسیکلت ها به سبب افزایش قیمت این محصولات به جهت اینکه خریدار قدرت خرید محصول جدید و جایگزینی با موتورسیکلت فرسوده را ندارد، به تعویق می افتد؛ بدین سبب اسقاط موتورسیکلت های فرسوده همچون قانون هایی است که در شرایط فعلی اجرای آن امکان پذیر نیست.

موتورسیکلت های سطح شهر فرسوده نیستند؛ از رده خارج اند…
وی اضافه کرد: البته موتورسیکلت های فرسوده در شهرهای بزرگ همچون تهران وجود ندارد و موتورسیکلت های فرسوده در شهرها و روستاها مورد استفاده اند که مشکل آلودگی هوا ندارند. اگر پلیس از موتورهای سطح شهر آمار بگیرد، اکثرا موتورسیکلت های گران قیمت و یورو ۴ هستند. آنچه که امروز بیشتر موجب آلودگی هوای تهران شده، موتورسیکلت های فروش پارکینگی است. موتورسیکلت هایی که بیشتر از ۱۰ الی ۱۵ سال از عمرشان گذشته و توسط پلیس متوقف شده و روانه پارکینگ ها می شوند. مالکان این موتورسیکلت ها به سبب اینکه هزینه ها ترخیص برایشان بالا است، از مالکیت های آنها صرف نظر می کنند و برای تحویل آن بازگشت نمی کنند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اشاره کرد: موتورسیکلت هایی که پس از چند سال در پارکینگ ها می مانند، به یکی از سازمان ها واگذار شده و این سازمان بجای آنکه این موتورها را اسقاط کند، بوسیله مزایده با قیمت های پایین تر به فروش می رساند و اینگونه است که این هزینه کمتر از هزینه ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ خواهد بود. بدین سبب مشتری برایش بهتر است که این را در مزایده خریداری کند تا اینکه هزینه کرده و موتورسیکلت را از پارکینگ ترخیص کند. ضمن اینکه این موتورها زمانی که به چرخه شهر برمی گردند، با برگه جدیدی که برایش صادر شده، مالکیت جدید داشته و بدین ترتیب دیگر جریمه ای هم ندارد. این موتورسیکلت ها دیگر فرسوده نیستند، از رده خارج اند. آمار داریم که بطور مثال موتورسیکلتی سه بار توسط پلیس متوقف، روانه پارکینگ شده و مجدد به فروش رسیده است.

از خروج موتورسیکلت های از رده خارج، از پارکینگ ها و ورود آنها به سطح شهر جلوگیری شود
حجازی اشاره کرد: ما معتقدیم که باید از ورود این موتورسیکلت ها به سطح شهر و چرخه تردد، جلوگیری شود. قانون عمر مفید حدود هشت سال در کشور اجرا نمی گردد. ما معتقدیم که پلیس باید قانونی را که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است را اجرا کند؛ بدین ترتیب که موتورسیکلتی که عمر مفید آن به اتمام رسید، متوقف کرده و آن موتور دیگری مالکی نداشته باشد و به ستاد اسقاط واگذار شود. ستاد اسقاط نیز باید موتور را “از وسط برش زده” و برگه اسقاطی که دارای ارزش باشد را به مالک تحویل دهد و هر شخص که می خواهد موتور جدیدی خریداری کند، یک برگه اسقاط نیز خریداری کند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پاسخ به اینکه واکنش سازمان های متولی در اجرای قانون هوای پاک، در ارتباط با فروش مزایده ای موتورسیکلت ها فرسوده و از رده خارج چیست؟ اظهار داشت: در کشور آنقدر بخش تولید را اذیت می کنند و مانع تراشی برایش می کنند که صنعتگر گرفتار مجبور می شود با روشی قانون را دور بزند.
وی اشاره کرد: علاوه بر اینکه موتورسیکلت هایی که به پارکینگ ها منتقل می شوند نباید به هیچ وجه دیگر به چرخه تردد در سطح شهر بازگردند و باید اسقاط شوند.

منبع: