گزارش طب اصیل به نقل از مهر رازها و دروغ های معجون های تبلیغاتی به خاطر یک مشت ریال

طب اصیل: با وجود تبلیغات فراوان محصولات تقویت و رشد مجدد مو در رسانه ملی و مطرح کردن تاثیر درمانی آنها، این مجصولات فاقد مجوز درمانی و مجوز تبلیغات از مراجع ذی صلاح هستند.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه_ ساناز باقری راد: شاید فکر کنید در چه دوران مدرنی زندگی می کنید که می توانید با یک محلول، موهای کم پشت را به مدلهای ژورنالی مجلات مد تبدیل کنید یا در بین سالی به ۱۸ سالگی تان بازگشته و موهای سپیدتان، خیلی ناگهانی مشکی پرکلاغی شود. این تصور زمانی برایتان قوی تر می شود که در حال تماشای یک فیلم خانوادگی هستید و ناگهان فردی که چندین تار مو بیشتر در سرش ندارد، در قاب تلویزیون شما حاضر شده و ادعا می کند با استفاده از محلول های دارویی تقویت و رشد مجدد مو، گیسوانش به پرپشتی موهای بازیگران هالیوودی شده است. بطور حتم هر شبکه ای را هم بالا و پایین کنید یکی از همین مرد و زن ها ناگهان در بین فیلم و سریالتان ظاهر شده و این ادعا را اظهار کنند.
شاید چنین معجزاتی فراتر از تصور و مباحث علمی شدنی باشد اما باور آن عجیب است. این دگرگونی های نه چندان باورکردنی ادعایی است که این روزها در آگهی های بازرگانی رسانه ملی دیده می شود. تبلیغات که حتی با وجود غیرقابل باور بودن زنده شدن ریشه مرده مو، به سبب نمایش آن در صدا و سیمای رسمی کشور سبب اطمینان خاطر مردم از مؤثر بودن آن می شود. اما این ادعاهای عجیب و پر ابهام سوالات زیادی را نیز برای مخاطبان به وجود می آورد.
اینکه آیا یک محلول قادر به زنده کردن فولیکول مرده مو و رشد مجدد تارهای مو می شود یا خیر، خود بزرگ ترین ابهامی است که درباب این محصولات وجود دارد. از طرف دیگر هنوز معین نمی باشد که آیا این محصولات از مراجع قانونی مجوز فعالیت بعنوان یک محصول درمانی را دارند و اگر دارای مجوز هستند، آیا بیمارانی که در طول تبلیغات ادعای درمان شدن می کنند، مورد تأیید پزشکان هستند یا خیر.
نمایش تبلیغاتی که مجوز رسمی ندارد
در این باره شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره اینکه آیا محصول تقویت موی «ب» که در رسانه ملی نیز تبلیغات رسمی می کند مجوز دارد یا خیر، اظهار داشت: طبق استعلامات انجام شده، این محصول هیچ مجوزی از سازمان غذا و دارو ندارد در نتیجه طبق قانون نمی تواند بعنوان یک محصول درمانی تبلیغات کند.
شعیبی افزود: محلول تقویت موی «ب» تنها از اداره آرایشی- بهداشتی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بعنوان یک محصول آرایشی مجوز دریافت کرده و تنها می تواند بعنوان محصول آرایشی تبلیغات یا فعالیت کند.
وی با اشاره به اینکه تبلیغات این محصول بعنوان یک محصول درمانی به سبب نداشتن مجوز از سازمان غذا و دارو کاملاً غیر قانونی می باشد، گفت: این محصول تبلیغی تنها می تواند ادعای تقویت مو را مطرح کند اما مطالبی که در تبلیغات آن در خصوص جلوگیری از ریزش مو و خواص درمانی آن ادعا می شود کاملاً برخلاف قانون است.
سخنگوی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه محلول تقویت موی «ب» فاقد مجوز تبلیغات از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است، اشاره کرد: این محصول حتی برای نمایش تبلیغات خود در رسانه ملی نیز از مراجع ذی صلاح مجوز ندارد. پس سازمان صدا و سیما موظف است نسبت به مجوز و پروانه های فعالیت این محصول اقدام و آنها را بررسی کند.
هیچ درمان قطعی برای جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد
اما فارغ از مسئله مجوز فعالیت، ادعاهایی که در این تبلیغ عنوان می شود با مباحث علمی نیز مطابقت نداشته و پزشکان این مطالب را رد می کنند. ادعای پرپشت شدن مو بر اثر استفاده از این محصول یا جلوگیری از سفید شدن آن مواردی است که علم امروز نیز آنرا تأیید نمی کند.
در این خصوص محمد رضوانی متخصص پوست و مو در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره صحت علمی تبلیغات داروهای ضد ریزش مو و افزایش رشد مجدد مو اظهار داشت: متأسفانه این تبلیغات ها با اطمینان ۱۰۰ درصدی رضایت از محصول و جواب دهی آن در حال پخش است؛ این در شرایطی است که هیچ روش درمانی ۱۰۰ درصدی برای جلوگیری از ریزش مو و رشد باردیگر آن نداریم.
وی با اشاره به اینکه عدم صحت این قبیل محصولات مورد تأیید خیلی از مشاوران است، گفت: این تبلیغات فقط به فکر منابع مالی خود هستند و مردم را گمراه می کنند.
رضوانی در ادامه با اشاره بر اینکه پس از متولد شدن هر فرد ریشه مو دیگر در سر به وجود نمی آید اظهار داشت: در خیلی از مشکلات ریزش مو خصوصاً ریزش موی مردانه ما با مشکل تحلیل رفتن ریشه و فولیکول مو مواجهه هستیم. بطور کلی با اصلاح برنامه غذایی، مصرف خیلی از داروها و محلول ها می توان تا حدی از ریزش بیش از اندازه مو جلوگیری کرد و ریشه مو را به زندگی بر گرداند. این در شرایطی است که این روش های درمانی تا یک زمان خاص جواب دهی دارند و از بعد از مدتی مشکلات ریزش مو مجدداً باز می گردند.
وی در ادامه اضافه کرد: در خیلی از مشکلات ریزش مو پزشکان اگر بدانند که تعداد فولیکول های مو در هر اینچ مو کمتر از میزان لازم برای رشد باردیگر باشد، حتی مصرف داروی پر مصرف ماینوکسیدیل موضعی را هم تجویز نکرده و برای درمان وقت نمی گذارند. آن هم به سبب اینکه امکان بازگشت مو و رشد مجدد آن به سبب تعداد پایین فولیکول مو خیلی کم است.
وی درباره حضور خیلی از افراد و رضایت آنها از این محصول در تبلیغات های تلویزیونی گفت: به صورت کلی هر روش درمانی از موفقیتی چند درصدی نیز برخوردار می باشد اما نه تنها از طرف شرکت سازنده باید به اثبات برسد بلکه در مقایسه با سایر روش های درمانی نیز باید مطالعه و اثبات شود. در این میان پزشکان با بررسی و مطالعه می توانند درانتها به نتایج مستندی رسیده و شفاف سازی کنند.
وی همین طور در ادامه اشاره کرد: زمانی که فردی در این تبلیغات اعلام رضایت و جواب دهی از این محصولات می کند باید مورد مطالعه قرار گیرد. به سبب اینکه هیچکدام از روش های درمانی در این زمینه به صورت ۱۰۰ درصدی جواب دهی ندارند و پزشکان باید پرونده پزشکی این افراد را بررسی نمایند. از طرف دیگر باید رابطه این افراد با شرکت سازنده نیز شفاف سازی شود. درواقع باید مشخص شود افرادی که در تبلیغات ها حضور دارند هیچ ارتباطی با شرکت سازنده نداشته و صرفاً یک مصرف کننده هستند.
با وجود استعلام سازمان غذا و دارو درباره محلول تقویت موی «ب» و اعلام این سازمان در خصوص نداشتن مجوز درمانی و تبلیغات در تلویزیون، هنوز معین نمی باشد که چگونه یک محصول تنها با داشتن مجوز آرایشی ادعای درمانی کرده و نتایج آنرا که از نظر علمی نیز مورد تأیید نیست، در رسانه ملی نمایش می دهد.
با وجود این شرایط لازم است تا به منظور پشتیبانی از حقوق شهروندان و جلوگیری از هرگونه لطمه به سلامتی افراد، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به این مساله ورود کرده و مانع فعالیت این نوع محصولات شوند. از طرف دیگر سازمان صدا و سیما نیز به منظور پشتیبانی از منافع افراد، لازم است بر روی محتوای مطالب نمایشی در رسانه ملی نظارت داشته و چگونگی امکان تبلیغ محصولی بدون مجوز درمانی را اعلام نماید.

منبع: